Elsbeth, Daphne en Willeke naar Sri Lanka

de drie musketiers op pad

Hee,

Na een verder rustig verloop van de week gingen we een nog rustiger weekend tegemoet. Vrijdagavond Sinterklaas en twee daagjes lekker luieren aan het strand, een beetje bijkleuren. Zaterdag zijn we met z’n drieën naar Hikkaduwa gegaan, één surfparadijs. De trein was echt overvol en we stonden dan ook als sardientjes tegen elkaar aan aangedrukt. Ook deze keer kreeg Daphne het op magische wijze weer voor elkaar om een zitplaats te bemachtigen. Na amper een kwartier staan, werd ze al duizelig wat de andere sardientjes opmerkten en tadaaaa, Daphne had een plekje al veroverd. Ongeveer een uur later hadden Els en ik (Willeke) dan ook eindelijk een zitplaats, voor de resterende tien minuten.

Na een verfrissende duik, een lekker vers fruitsapje en een bruiner of roder tintje zijn we opzoek gegaan naar Basil. Basil is een Italiaans restaurantje in Hikkaduwa waar ze alles zelf bereiden, aldus Lonely Planet en met veel zorg uitgekozen door Elsbeth en Daphne. Dus opzoek naar Basil! We hebben de restaurantjes afgelopen maar nergens een Basil te bekennen, gevraagd aan de lokale mensen en nog steeds niet gevonden. Uiteindelijk maar besloten om bij Moonbeam wat te gaan eten. Belangrijk puntje, hier hadden ze ook pizza! Na het eten terug naar Moratuwa, in een gelukkig rustigere trein dan de heenweg.

Zondag zijn we naar de naaister geweest, we hebben van de week alle drie onze sari gekocht en moeten nu wachten op onze jacket (een soort shirt). 16 December mogen we ze ophalen, net op tijd voor de kerstviering op de pre-school!

Op naar Mount Lavinia, lekker geluncht en nog verder bijgekleurd. We zijn weer naar hetzelfde tentje geweest als de eerste keer, dit beviel ons toen goed en ze hebben er prima bedjes.

Dinsdagochtend al vroeg bezig geweest met ballonnen opblazen voor onze activiteit die we voor school zouden doen. Met z’n drieën naar de pre-school. Vol goede moed want alles was afgesproken en toegezegd door de leraressen van de pre-school, toch?

Alle goede moed was voor niets, de muzieklerares was er vandaag dus geen tijd voor onze activiteiten. Met het laatste beetje hoop hebben we gewacht tot elf uur. Dan donderdag onze activiteiten maar uitvoeren.

Zoals helemaal aan het begin van deze reis afgesproken zouden we ook een keer een village gaan bezoeken. Woensdag was dan eindelijk die dag. Om half vier ’s ochtends zaten we in de auto met als eerste bestemming Kandy. De reis naar Kandy duurde iets meer dan vier uur. Na een korte stop en wat bloedzuigers verder zaten we om half negen aan ons ontbijt in het centrum van Sarvodaya in Kandy. Na een lange tijd een keer gekookte eitjes in plaats van roerei, gebakken ei of helemaal geen ei.

Op naar de eerste village voor een meeting, de mensen waren erg dankbaar voor onze komst en hadden verschillende lekkere dingen meegebracht of gemaakt voor bij de thee. We hebben een van de projecten van Sarvodaya gezien, ze helpen hier met de bouw van een community house wat ook gaat dienen als pre-school.

Na een flinke tropische regenbui weer de auto in en op naar de volgende locatie. De eerste bewoners van Sri Lanka. Sarvodaya helpt hier met de irrigatieproblemen. Naar ons inzien kunnen deze bewoners het best omschreven worden als een stam. Er is ook een hoofd van de stam. Deze was er niet, maar de zoon nam het van hem over. De mensen praten geen Singalees of Tamil. Met de hulp van een tolk konden we communiceren, de vragen die wij stelde gingen naar Bandula, die vertaalde naar het Singalees voor de tolk en de tolk vertaalde het naar de taal die de stam spreekt. Dus voordat je een antwoord had was je weer eventjes verder. Het was erg interessant om te zien hoe de mensen in de stam leefde. Ze hebben eigen wetten, medicijnen en manieren van dagbesteding. We zijn nog even bij het irrigatieproject wezen kijken waarna de weg terug langzaamaan werd ingezet.

Al met al hebben we zeker 12 uur in de auto doorgebracht. Tegen elf uur waren we weer terug in Moratuwa en zijn we na deze lange dag meteen onze bedjes ingekropen.

Donderdag hebben we dan eindelijk onze activiteiten uit kunnen voeren. Bij binnenkomst kregen we meteen te horen dat het druk zou zijn vandaag. Ondanks dat hebben we toch onze activiteiten uitgevoerd en bleek het helemaal niet zo druk te zijn. Soms was het best lastig om een spel meteen duidelijk te krijgen en de kinderen allemaal de regels te laten volgen maar we hebben ons er goed doorheen geslagen en hebben de leerlingen, de leerkrachten en onszelf een leuke ochtend bezorgd!

Liefs Wilekel, Daphne & Elsbeth

tante Henriette

Hoezo bloedzuigers??? Gatver... Weer een heel leuk verhaal om te lezen. Jullie kunnen zo een column schrijven, goedhoor! En ik kijk uit naar de foto van jullie in de sari!!!

karin@commundo.nl

mooie verhalen meiden, bijzonder dat jullie ook andere projecten hebben mogen bezoeken. Die kans krijgt niet iedereen. Ik wens jullie een goede laatste week!

Commundo